top of page
Søg

Første ferie i autocamper

Jeg elsker sommerferier!

Og i år var stort set intet planlagt på forhånd - altså lige ud over, at der d. 21. juli holdt en #autocamper hos DRM i Frankfurt og ventede på os, lejet i en periode på 14 dage - og stakken af pakkede Rough Guides og Lonely Planets var derfor stor :o) Vi skulle bare trille der, hvor vejr og oplevelser trak os hen....

Få 5 gode råd for din første ferie i autocamper i bunden af artiklen - eller læs mere om vores ferie her...

Vi pakkede C4'eren og kørte afsted tidligt mandag morgen kl. 04:00 - ungerne er født med gode sovehjerter og først langt efter Hamburg vågnede de op, og var klar til morgenmad.

Efter veloverstået køretur ankom vi kl 14 i Frankfurt og kiggede spændt rundt på de meget forskellige autocampere, der alle ventede på glade feriefamilier - hvilken én var mon 'vores'? Alle var vi tilfredse med den, der trillede frem til os - og det skulle vise sig, at vi havde navigeret os fint frem gennem junglen af campere på nettet - og truffet et super valg!

DRM var topprofessionelle, og vi fik en fin gennemgang af camperen (det var jo vores første ferie i en sådan!), teknik, toilet, vand, varme og diverse funktionaliteter. Inden vi fik set os om, var vi trillende ud i det blå - i en camper på b2,5 x h3,3 x l7,0 - det skulle man lige vænne sig til :o)

Hammelbach Vores første overnatning tog vi i Hammelbach, hvor vi fik pakket ud, slappet af, lavet mad i bilen og på vores medbragte grill. Fedt at være i gang og for alvor af sted!

Merlischachen Vi tog et ordentlig træk på denne turens anden dag. Vi besøgte bl.a. Europas mest vandførendevandfaldved Schaffhausen - men det var som om naturens kræfter var i kamp om, hvorvidt de kunne drive mest vand ned fra oven eller gennem floden :o) Vand var der i hvert fald masser af! Derfor slog vi heller ikke lejr for natten i området, men valgte at køre videre sydover.

Vi kørte en flot, flot tur bl.a. rundt om Zugersee - inden vi helt tilfældigt faldt over en campingplads helt ned til Küssnachtersee i Merlischachen. Vi ankom sent - kl 21:05 - og det var 5 minutter efter lukketid. Heldigvis var ejerne af pladsen til at opdrive i et telt bag en flaske rødvin, og vi fik således mulighed for at bo lige ud til den fineste sø, med smukke bjerge og flotte schweiziske træhuse rundt om os. Perfekt.

Vi vågnede til solskin og den mest pragtfulde natur! Ungerne legede i vandkanten, mens vi drak morgenkaffen - og vi blev hurtigt enige om, at området skulle udforskes yderligere. Vi hoppede på cyklerne og cyklede de 8 km til Luzern, hvor vi slentrede rundt i gaderne, shoppede og fik en super frokost, inden vi tog de 8 km retur til camperen, badetur i søen, lækre lokale oste, pølser og vin til aftensmad - og is og yatzy til dessert... Brig

Dag 4 trillede vi videre ned mod Matterhorn og ankom til byen Brig omkring frokost. Brig er superfin, og vi brugte et par timer i byen, inden vi fandt ud på den mest usle campingplads på hele turen... Ungerne hyggede sig ellers voldsomt med at cykle rundt og finde afsides legepladser :o)

En vejrudsigt kunne fortælle, at vejret i Zermatt (som er udgangspunktet for ture ved Matterhorn, men er bilfri og kræver en tur med tog...) var ringe - koldt og meget vådt - så vi besluttede, at Matterhorn og togtur måtte gemmes til en anden god gang :o)  Til gengæld satte vi næsen mod Mont Blanc og Chamonix.

Vi kørte tidligt på dag 5, så der kunne blive tid til stop i de pas, vi skulle krydse - og især Jakob var denne gang i himlen, når han kunne få lov at drøne rundt på de golde bjergsider langt over trægrænsen - i sine nye vandrestøvler.

Chamonix-Mont-Blanc Den fineste campingplads, gletsjere, der hang ned om ørerne på os, sneklædte tinder, Europas højeste top, 24 grader og solskin - what's not to like?? Morten og jeg kiggede på hinanden og sagde "Her bliver vi hele ferien". Wauw! Og tilmed var der grusstier uden for campingpladsen, som ungerne kunne udforske på deres cykler, og hvor vi i fred for biler kunne cykle ind til byen, der danner udgangspunkt for alt, hvad man kan drømme om af friluftsaktiviteter.

Vi tog en lille tandhjulsbane 1000 højdemeter op ad bjerget for at se gletsjeren Mer De Glace på helt tæt hold - og indefra :o) Hvor toget bragte os til, skulle vi med en lille kabelbane ned til det, der i 1980 havde været gletsjerhøjden - men nu bare 24 år senere, betød afsmeltningen af isen, at vi måtte tillægge 500 trappetrin yderligere ned, til der hvor glejsteren står i dag...

Turistet - ja! Fedt alligevel - ja!

Vi gik inde i en gletsjer - en kæmpe oplevelse for både store og små. Der var ikke et kny op ad de 500 trin - men lutter imponerede miner! Oppe igen fik vi forfriskninger til overpris - og selvom togturen ned var en del af prisen, valgte vi en nedstigning til Chamonix til fods. 1000 højdemeter, stort set ingen turister og to timers fantastisk og smuk vandretur senere, var vi tilbage ved cyklerne.

Og for at sætte prikken over i'et så kokkerede Morten en fabelagtig pastaret, som vi spiste lige der midt i den smukkeste del af Europa... Lykke!

Drilsk som vejr jo er - og særligt i bjergene - vågnede vi til 12 grader, regn og tunge, tunge skyer. Med fleksibiliteten parkeret midt på campingpladsen, var det altså svært ikke at starte motoren og køre mod nye horisonter - uanset hvor fantastiske minderne om gårsdagen var. Så Chamonix-Mont-Blanc - det var ikke med vores gode vilje, at vi trillede videre - AND WE WILL BE BACK!

Castellane Der var bare 5 timers kørsel til Gorges du Verdon i Sydfrankrig... Men bjergkørsel, hårnålesving og dyb koncentration med det brede køretøj på de små bjergveje gjorde turen ret lang. Vores Stellplatzführer var intet værd - men heldigvis havde vi mor, Helle, med på sms og hun fandt os et par mulige campingpladser ned til Verdonfloden ved den østlige indgang til det, der eftersigende skulle være Europas Grand Canyon.

Vi startede med en overnatning på Camping Du Verdon - men da vi efter første nat vågnede til toiletudsigt og hele campingspladsens morgenbesøg på samme - valgte vi at skifte til Domain Du Verdon, som vi alligevel ville køre forbi, når vi skulle besøge Castellane og handle bare 9 km væk.

Castellane er en hyggelig lille by, med en del turister, der kommer forbi på deres vej til Nice :o) Det blev altså en dag stort set uden kørsel - og alligevel dagen, hvor vi fik smadret venstre sidespejl, da en anden camper af samme kaliber ikke gav os en ærlig chance på den smalle vej.

Heldigvis var det total camping idyl, med en plads lige ud til floden. Ungerne dyrkede motion på pladsens udendørs fitnesscenter - og der blev svedt en del parkour-sved på det dertil indrettede område - og natuligvis en tur i poolen. Lad os bare sige, at mormor fik mange stjerner af de to krudtere for valg af campingplads :o)

På den stejle bjergvæg på den anden side af floden, fik Jakob øje på et noget vovefuldt og sultent dyr, der græssede på de lodrette flader - og MANGE billeder blev taget. Jakob var nok den mest veludstyrede fotograf på pladsen :o) og mange af de andre børn kikkede langt efter ham, da han stod med Mortens største objektiv for at fange den lille mørke prik højt hævet over os. Men efterfølgende har det ud fra billederne været muligt at artsbestemme kræet til en Gemse - så godt gået, Jakob :o)

På turens 8. dag kørte vi gennem kløften - vi vovede os dog ikke ud på turen, der gik helt ude på skrænten - men tog vatnisseturen lidt længere oppe i land - spejlepisoden havde sat visse spor, og camperen var jo ikke helt lille. Uanset så var turen flot - og de kik, vi fik ned til floden 700 meter under os, var helt utrolige! Det er bare ikke så nemt at kaste en autocamper ind i vejsiden på en smal bjergvej og få taget de rigtige billeder...

Ved søen Lac de Sainte-Croix for enden af kløften, parkerede vi og trak vores campingbord og frokost frem - det er altså smart, at man har det hele lige ved hånden hele tiden :o) Vi gjorde en god lang pause ved søen, der med det mest indbydende og klare ferskvand indbød til svømmetur - skønt!

Tilbage i camperen trillede vi videre til Cotignac, som er beskrevet som en af de fineste byer i Haut-Var. Byen ligger for foden af en stor bjergvæg og med udsigt ud over det fladere Cote d'Azur mod syd. Her var virkelig fint. Vi gik en tur i de små gader, spiste is og kravlede op i hulerne i bjerget bag byen med den smukkeste udsigt over byens tage.

Cassis Måske var det havluft, der ramte os, mens vi nød udsigten fra klippen og hulerne i Cotignac, måske var det ikke :o) - men uanset så trak Middelhavet i os. Og tanken om aftensmad i vandkanten blev målet med det sidste stræk i bilen. Desværre meldte campingpladsen i Cassis alt udsolgt og vi parkerede i en lille sidegade og gik ned til havnefronten, hvor vi fandt os en dejlig restaurant. I solnedgang, med et skvulpende Middelhav for fødderne og kølig hvidvin i glassene sluttede denne turens dag 9...

Eller dvs at sådan gik det jo ikke helt - for camperen holdt jo der, midt på gaden - uden campingplads i miles omkreds med plads til os... What to do? Ja - altså andet end at overnatte lige der midt i Cassis - og det var så hvad vi gjorde (også selvom ungerne med noget bekymrede miner spurgte 'må vi godt det her?' :o) )

Da vi vågnede (og det tidligt!) trillede vi paladset på hjul ud på en afsides parkeringsplads og indtog vores morgenmad i noget hyggeligere omgivelser end hvad Cassis' morgentrafik kunne byde på.

Vi besluttede os for, at næste stop var Avignon - bare et par timers kørsel længere mod nord. Dette efter, at vi måtte opgive en vandretur til Les Calanques - alt hvad vi kunne finde af udgangspunkter for vandreturen var nemlig lukket land for autocampere. Mon nogen har haft taget sig for store frihedsgrader blandt camperfoket og anvendt enhver parkeringsplads som deres egen baghave? (Og fx sovet på "åben" gade? :o) ) Man er i hvert fald blevet rigtig god til at lave bomme, der hindrer køretøjer på mere end to meter i højden i at køre ind diverse steder...

Avignon Avignon var helt anderledes, end det jeg kunne huske fra 2.G i 1994. Pavepaladset, bymuren og broen Pont St-Bénézet stod som husket - men byen er større, med mange flere mennesker (sikkert pga af årstidsforskellen) og slet ikke så poleret som det billede, jeg havde for mit indre blik... Først var det skuffelse, der slog mig - men i løbet af de to dage, vi tilbragte der, vandt byen mere og mere ind på os. Der var både de små hyggelige gader med blanke marmorsten, de mere rå kvarterer med undergrundsstemning samt det kulturelle, teater og litterære miljø, hvor folk i stimer sad i gaderne blandt et hav af opklistrede og ophængte plakater og drak vin før forestillingen.

Ellers bød Avignon på shopping (jubiiii sagde pigerne - og så gik drengene ellers amok med nye sko, nyt ur og hvad ved jeg :o) ), naturligvis en lille dans på broen, mange gange sang 'Sur le Pont d'Avignon...', bådtur over Rhônefloden samt noget af det bedste mad på hele turen, til overkommelige priser og pragtfuldt vejr.

Campingpladsen i Avignon bød på tennisbaner og pool - og efter en time med ketchere i bagende sol, var poolen virkelig en kærkommen eftermiddagsbeskæftigelse :o)

Beaune Vi trillede til Beaune og fandt campingpladsen en lille kilometer fra centrum af byen. Meget hyggelig lille plads med gode faciliteter - og ungerne fik både spillet tennis og bordtennis, mens vi var der :o) Beaune var super hyggelig (og eksklusiv i højere grad end Avignon - ikke at det nødvendigvis er positivt) og vi slentrede rundt i de små, hyggelige gader og fik til aften 4 lokale retter med lokale dråber til :o)

Vores medbragte cykler reddede os endnu engang - vores guidebog havde lovet os en campingplads med pool, men det viste sig at være uden(!) noget, der virkelig kan udløse en børnekrise i den bagende franske sol - heldigvis kunne vi trille til Beaunes friluftsbad og det gik da også næste smertefrit at komme ind... Ja i hvert fald for de tre af os med det rigtige badegrej.. Mortens badeshorts blev diskvalificeret, og Morten måtte svinge sig på jernhesten for at lede efter den godkendte påklædning i byens butikker, mens vi andre tog den første dukkert. Ikke en gang kigge måtte man i de forkerte shorts... Heldigvis kom Morten snart igen - iklædt nyeste bademode fra Bjørn Borg i en dejlig bomuldskvalitet - noget, der fik damerne i skranken til at kigge meget indgående på ham! :o)

Et hit i Beaune var et besøg på sennepsmuseet hos Edmond Fallot. Egentlig var det et besøg uden, at vi så noget som helst af fabrikken. Men historien om sennep'en var spændende (og overraskende nok også for de små) Nynne og Jakob smagte et utal af forskellige slags sennep - noget de ellers aldrig har brudt sig om før - og valgte endda et par glas, vi skulle have med hjem. Herud over fik de lov at gøre deres eget forsøg på en sennep under kyndig vejledning fra den franske guide. Super :o) Og vi har nu to sennepsspisende børn!

Colmar Vi trillede vores feriehjem videre til Colmar, hvor vi tilbragte hele eftermiddagen i de hyggelige gader. Og vi nåede omkring flere specialiteter såsom Riesling og Rösti. Campingpladsen lå i gåafstand til centrum - ungerne vil måske mene, at det var en af de længere gåafstande - men det blev også til aftenhygge i camperen med Plus-Plus, Gomu, øl og læsning.

På vejen mod Frankfurt gjorde vi holdt i byerne Bergheim og Rüdesheim. Sidstenævnte sammen med samtlige tyske pensionister ;o) Vi fulgte trofaste GPS'en Gerda mod byen og holdt pludselig i et færgeleje på modsatte Rhinbred. Heldigvis med færger, der sejlede i pendulfart over floden. Så fik da prøvet det :o)

Vi sluttede dagen på en campingplads lige uden for Frankfurt og bare 20 minutter fra det sted, camperen skulle afleveres - rengjort(!) - den næste morgen kl. 9:00. Så aftensmaden indtog vi på campingpladsens restaurant, og mens ungerne legede på legepladsen til længe efter mørkets frembrud gjorde vi vores feriehytte ren og glinsende - og klar til eventyr med en ny familie...

Vi afleverede camperen og igen var DRM hurtige og professionelle - og snart var vi på vej 'nach Hause' i vores egen C4 - damn, den er snap, når man kommer fra skrummel nr. 1 og det selv med to cykler på taget og to på trækket.. Mærkeligt nok er det som om, den nu er tilbage til sit gamle sløve jeg - og der er kun gået små 3 uger siden vi satte os i den i Frankfurt ;o)

5 gode råd til din første tur i autocamper...

1. DRM udlejer kun campere, der er mindre end et år gamle - meget fin og ny vogn vi fik - tjek!

2. Vi havde efterspurgt parkering af egen bil hos DRM - og mens vi fint kunne parkere C4'eren hos DRM - fik andre omkring os afslag, fordi der var fuldt hus og de ikke havde booket hjemmefra - så husk denne lille detalje!

3. Vi havde medbragt en Stellplatzführer fra ADAC/FDM - der anviser, hvor man kan overnatte i camper. Men mange Stellplätze er bare parkeringspladser - billigt nuvel - men ikke vores opfattelse af hygge, når man skal slappe af, læse og lade op til næste dags oplevelser... Næste gang medbringer vi en campingpladsguide :o)

4. Vores camper havde to dobbeltsenge - én i bagenden, hvor vi placerede ungerne - og én, der kunne sænkes ned fra loftet over spisepladsen. Det fungerede upåklageligt! Sengene var redt hele tiden og skiftet til natvogn tog mindre end 2 minutter. Smart!

5. Tag cykler med :o) Når først skrumlet er parkeret på campingpladsen, så kører man ikke lige ind til byen for at handle eller spise. Her er cyklerne altså virkelig værdifulde...